Air Crash lagi

Published by yantie under on 2:48 PM
Bab air crash mmg selalu menarik perhatian aku..tu pasal aku suka tgk Air Crash Investigation. Yang paling gempar minggu ni Air France hilang mysteriously di lautan atlantik...hari isnin 1 jun 2009..masih diklasifikasi hilang...ada lebih kurang 200 penumpang dlm tu...



Ada satu episod dlm Air Crash Investigation yang paling aku igt kes kapal perang USA tersilap tembak Kapal Komersial Iran...masa tu perang teluk rasanya...sadis sungguh...sistem army dgn sistem komersial berbeza...(aku tak tau mcm mana bezanya)...USA detect kapal tu sebagai kapal perang...bagi warning pada kapal Iran tu, kapal Iran pulak tak terima warning tu...dlm adengan miss-communication tu, USA lancarkan peluru berpandu...kapal Iran meletup sekelip mata...semua meninggal...mayat bergelimpangan atas permukaan laut...

Siasat2, rupa2nya sistem army USA tu tak selari dgn sistem komersial...katanya yang baru diimpliment tu pasal kapal Iran tak terima isyarat...yg menyakit hati kapten USA tu siap dpt anugerah keberanian (sort of) atas keberanian membuat keputusan di saat genting...rakyat Iran teramat sedih sampai boikot terus USA...agaknya tu antara faktor Iran nyampah sgt dgn USA sampai skrg...sedikit je kesilapan, byk nyawa tergadai, ramai yang menderita, punah harapan..



Dulu masa nak ke Jepun, aku sampai agak fobia...sbb terpengaruh dgn Air Crash Investigation ni..sebelum naik flight ntah berapa kali aku mengucap..sepenuh hati atau spontan...kat atas sana plak setiap kali langgar awan or pilot bagitau cuaca buruk aku mesti genggam kerusi sambil mengucap..punya la takut, tapi ke China dah tak takut..hehehehe...tp kalau dah ditakdir mati, kat mana2 pun jadi kan..