Membuat analisis

Published by yantie under , on 5:01 PM
Di dalam sesuatu kajian, membuat analisis adalah salah satu perkara yang utama dan kritikal. Melalui analisis kita akan perolehi masalah utama yang perlu diselesaikan dan seterusnya mencari suatu jalan atau cara penyelesaian yang terbaik. Proses ini sama seperti dalam membeli belah, contoh membeli fabrik untuk dibuat baju. Kita perlu membuat analisis terhadap fabrik yang ada. Analisis perlu dibuat berdasarkan beberapa aspek iaitu jenis fabrik, corak fabrik dan kesesuaian dengan si pemakai.

Analisis pada jenis fabrik perlu dibuat melalui beberapa cara yang dirasakan sesuai seperti merasa dengan tangan untuk tahu ia lembut atau tidak, mengangkat fabrik ke arah cahaya untuk melihat ia nipis atau tidak, cuba koyakkan untuk lihat ia tahan lasak atau tidak. Jika mencapai piawai, kita teruskan pada aspek kedua iaitu corak fabrik. Perbandingan perlu dibuat bagi mendapatkan corak yang dirasakan sesuai. Pertama pilih beberapa corak yang sesuai menepati selera, kemudian bandingkan ia. Lagi banyak pilihan lagi bagus. Teruskan membuat perbandingan demi perbandingan sehingga puas hati. Namun harus diingat supaya tidak membuat perbandingan terlalu lama kerana dikhuatiri mengganggu analisis pada aspek terakhir. Setelah corak telah dipilih, perlu dibayangkan adalah sesuai dengan si pemakai. Ini merupakan analisis aspek yang terakhir. Ia bergantung kepada si pemakai, samada si pemakai adalah kita sendiri atau untuk orang lain. Jika si pemakai adalah kita sendiri, analisis ini tidak akan mengambil masa lama. Kita hanya perlu fikir adakah kita memerlukan citarasa berbeza atau citarasa yang sama seperti yang sedia ada. Namun jika si pemakai adalah orang lain, kita perlu bayangkan bagaimana citarasa si pemakai itu. Pada tahap ini, analisis pada aspek kedua mungkin perlu diulang. Setelah selesai proses analisis, maka selesai satu kitaran proses membuat analisis pada fabrik yang hendak dibeli.

Secara umum, proses ini lebih kurang sama jika diaplikasi di dalam bidang kajin. Perkara pokok adalah perancangan dan perlaksanaan. Perancangan yang baik tidak menjamin hasil yang baik jika perlaksanaan tidak mencapai piawaian perancangan. Begitu juga sebaliknya. Kedua-duanya perlu baik dan berkualiti.

**kenapa saya buat entri ini kerana saya sedang baca perkara ini:
3 qualities of successful PhD student, di mana terdapat satu penyataan:
That's why I recommend that new students start a blog. Even if no one else reads it, start one. You don't even have to write about your research. Practicing the act of writing is all that matters.
Tidak kira dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris, yang penting menulis untuk melatih susunan penceritaan, tanpa peduli ada orang baca atau tidak. :))

saya tertulis tentang pemilihan fabrik sebab CAIRO baru sahaja selesai memilih fabrik dari China...hehehehhee..adios amigos.

Menulis kembali...Diari Mat Despatch

Published by yantie under on 8:01 AM
Assalamualaikum dan salam satu Malaysia,

Di dalam (bukan dalam kan?) penulisan, beberapa perkara perlu diambil kira (ke diambilkira?) iaitu tatabahasa, perkataan, kesinambungan ayat dan jalan cerita. Memandangkan keadaan otak saya yang sangat terbeban akhir-akhir ini, menyebabkan penulisan waktu lapang di blog ini tergendala sekian lama (baca:agak malas). Selepas selesai membaca buku Salahudin Al-Ayubi, saya menulis pula artikel dan jurnal yang agak menyesakkan nafas. Jadi tidak sempat saya meluangkan masa dengan penulisan di blog.

Minggu lepas (2/8/2010-6/8/2010) terlalu banyak perkara berat (bukan sulit) yang telah dilalui, maka saya mencari bahan bacaan waktu malam yang ringan. Di takdirkan Cik Awa terjumpa satu diari, saya tanpa berlengah terus pergi dapatkan diari tersebut. Diari itu ialah Diari Mat Despatch.


Gambar dipetik dari Cik Awa.

Semasa mencari buku ini, saya mengelilingi rak-rak buku pelbagai tema berulang kali namun tidak ketemu. Rupa-rupanya diletakkan di bahagian Bacaan Kanak-Kanak (memang tidak akan jumpa kalau tidak bertanya sebab saya tidak ke bahagian Bacaan Kanak-Kanak). Disebabkan kulit buku ini, pekerja MPH sendiri terkeliru. Dia ingat itu buku laporan sains (hehehehe).

Membaca buku ini memang menghiburkan. Ia mengisahkan catatan harian seorang Mat Despatch yang ingin menjadi penyunting sambilan. Bagi merealisasikan impian dia, dia telah memulakan menulis diari sebagai latihan dalam menulis menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (yang wajib murid-murid sekolah buat di dalam karangan). Di dalam diari itu diceritakan banyak perkara yang dia lalui sepanjang hari. Amat menarik kerana diselitkan juga falsafah-falsafah hidup yang diutarakan oleh manusia-manusia sekeliling yang dia jumpa secara sengaja atau tidak. Cara olahan penceritaan memang menarik dan kadang-kala saya rasa macam membaca buku Andrea Hirata.

Permulaan diari ini bercerita sedikit tentang dia iaitu Rayyan, bukan nama sebenar serta rakan-rakan serumah. Apa yang menarik salah seorang rakan serumah dia adalah peserta tegar MLM dan Forex tapi tidak juga kaya raya malahan lebih teruk dari dia yang hanya Mat Despatch. Ironinya, petang itu saya dan rakan-rakan makmal telah bercakap tentang MLM dan Forex. Hari yang penuh dengan MLM dan Forex. Memang kegilaan semasa agaknya MLM dan Forex ini. Melayu pula ramai masuk. Bak kata dalam satu drama "Memang la ni duit riba, haram, tapi banyak jugak duit"...kekekekeke..

*saya malas tulis panjang-panjang sebab saya datang awal ke makmal hari ini dengan matlamat yang lain, untuk mengelak dari tersasar jauh dari (ke daripada?) matlamat asal, lebih baik saya berhenti di sini.

Siapa berkenan hendak baca bahan bacaan komedi namun pengajarannya tetap mendalam, boleh cari buku ini. Nasihat saya cari di Bahan Bacaan Kanak-kanak terlebih dahulu untuk jimat masa. Terakhir saya membaca bahan bacaan yang menyebabkan saya ketawa terkekek-kekek adalah buku cicicici dan Sang Pemimpi (rindunya dengan Andrea Hirata). Mungkin saya sudah terbiasa membaca bahan bacaan yang menyebabkan berkerut dahi dan kening hampir bertaut, sebab itu bila jumpa bahan bacaan sebegini sungguh menghiburkan (hehehehe).

Saya hendak mulakan misi matlamat utama.

Save Gaza

Published by yantie under , on 2:07 PM

Save Gaza

Cuba perhati satu part tentera Israel kena baling batu..nampak sangat pengecut..baru kena baling batu dah gelabah..hanya dengan batu dan senjata yang terhad, orang Palestine terus berjuang menentang Israel yang serba canggih peralatannya..sesungguhnya kuasa Allah yang menjadikan rakyat Palestine terus bertahan sampai sekarang..

Orang palestin sejak berpuluh-puluh tahun telah dibunuh dengan sewenang-wenangnya tanpa ada yang membela..paling hebat pun tindakan dunia hanya mengutuk tindakan Israel..OIC juga hanya oooo i seeee...tiada tindakan konkrit dari organisasi yang asal penubuhan untuk menyelamatkan Al-Aqsa..sampai sekarang sepi..hinggalah sekarang negara Islam sendiri ada yg turut sama bersatu mengurung rakyat Gaza (mungkin takut tak dapat duit dari US)..namun rakyat Palestine tak pernah pupus..malah bertambah..dikatakan semasa Israel menyerang Gaza selama 3 minggu pada akhir 2008, 1500 orang terbunuh, namun 3000 bayi lagi lahir dlm tempoh terbabit..masyaAllah, kuasa Nya lebih hebat dari perancangan manusia jahat itu...(Nabi Muhammad SAW juga pernah menyatakan umat Islam yang terus berjuang dan berjihad berada di bumi Al-Aqsa)

(dipetik dari: http://bookkeeper-uwise.blogspot.com)

Melalui buku ini terdapat banyak lagi bentuk pertolongan dari Allah yang dialami sendiri oleh rakyat Palestine, diceritakan sebagai peringatan untuk kita yang mungkin terlena dengan kesenangan yang kita miliki..sekurang-kurangnya ingatilah mereka dalam doa..sementara mereka terus berjuang, kita yang jauh ini teruslah berdoa untuk kekuatan mereka selain dari terus menderma untuk mereka..aku doakan Zionis terhapus dari muka bumi ini..amin

Bagi aku isu Palestine bukan lagi isu agama, tapi ia adalah isu hak asasi manusia..kalau isu agama mana mungkin Israel sanggup membunuh rakyat kristian Amerika yang cuba membela nasib rakyat Palestine..bagi mereka sesiapa sahaja tidak kira agama, harus dihapuskan jika menghalang usaha jahat mereka..

Bagi yang masih belum mempunyai bacaan khusus berkenaan isu Palestine, dicadangkan dapatkan dari Jemaah Islah Malaysia (JIM) iaitu Siri Bebaskan Al-Aqsa, Membeli Sambil Menyumbang (ada lebih kurang 7 buah buku, nipis-nipis sahaja)

Dalam siri buku ini disampaikan dengan ayat yang mudah difahami dari perkara utama wujudkan isu ini hingga kepada pengalaman-pengalaman terkini yang dialami sendiri oleh penulis atau dititip dari rakyat Palestine..tak rugi untuk dimiliki, selain dari dapat memberi kita lebih kefahaman, dapat kita menderma dan yang paling penting dapat kita kongsikan dengan yang terdekat atau untuk tatapan sanak saudara kita yang akan datang..semoga Al-Aqsa selamat.semoga bermanfaat..

Tetralogi Laskar Pelangi

Published by yantie under on 9:50 AM


Bukak tutup bukak tutup, langsai jugak hutang bacaan tetralogi Laskar Pelangi aku..hari pertama pesta buku 2010, aku terus cari Edensor dan Maryamah Karpov..

Edensor adalah sambungan daripada daripada Sang Pemimpi, jika Sang Pemimpi kisah Arai dan Ikal di sekolah menengah dan berkelana di universiti di Indonesia, sambungan kisah mengejar mimpi mereka diteruskan di Universite de' Sorbonne, Paris. Mereka membuktikan jika usaha bersungguh-sungguh, dengan izin Illahi mimpi dari usia belasan untuk ke Universite de'Sorbonne tidak mustahil tercapai.

Hebatnya Arai dan Ikal ini adalah mereka sentiasa mencabar keupayaan sendiri dengan mengambil peluang keberadaan di Paris untuk menjelajah Benua Eropah dan Afrika. Terkesannya ajaran Ibu Mus yang menyatakan jika ingin berubah buatlah tiga perkara: "Menuntut ilmu, banyakkan membaca Al-Quran dan mengembara"..mengembara..ya..mengembara..mereka memilih untuk menjadi backpacker..mereka tidak ingin mengikuti rombongan lawatan yang biasa dibuat oleh mahasiswa-mahasiswa yang mengambil jalan mudah dan senang, sebaliknya mereka mengembara berdua sambil bertaruh dengan rakan-rakan sekuliah yang turut sama dalam pengembaraan tapi laluan berbeza..

aku rasa disebabkan banyaknya bacaan Arai dan Ikal lah yang menjadikan mereka berani mencabar diri sendiri dan menggunakan teori yang dibaca untuk dipraktikkan sepanjang pengembaraan..dengan pelbagai halangan, mereka akhirnya berjaya menjelajah Eropah dan Afrika..yang paling lucu, untuk membiayai perbelanjaan penjelajahan, mereka membuat street performance dengan menjadi ikan duyung..hihihihi..menarik sekali pengalaman ini (sila lah baca, akan kita rasa seperti turut sama dalam pengembaraan itu)..aku jelessss..

Yang menarik dalam Edensor ini cara Andrea ekspresikan watak-watak dalam kuliahnya..pelajar US digambarkan suka mendominasi, pelajar dari UK digambarkan suka mencelah untuk memberi pendapat dan bertekak mempertahankan pendapat tapi dengan cara beradab..sementara pelajar German lebih sistematik dalam melontar idea..pelajar yahudi pula lebih senang dalam kelompok mereka dan bercakap dengan suara perlahan seolah-olah sedang merencana rancangan mengubah negara hatta dunia..yang tersentuh bila Andrea menggambarkan pelajar dari negara membangun (seperti kita) hanya berusaha sekadar untuk lulus dan agak terkebelakang..:D

Paling membuatkan aku turut sama ingin merasai keterujaan Ikal aka Andrea di Paris adalah satu nama yang berulang kali di ulang iaitu Maurent LeBlanch..bukan kerana nama itu orang terpengaruh, bukan kerana orang besar, bukan, bukan, bukan tapi kerana nama itu bunyinya sedap bila disebut oleh orang Perancis sendiri..aku ambil peluang keberadaan Florian di makmal aku ini untuk aku rasainya sendiri apa yang Ikal rasa..aku dekati Flo, mintak dia sebut nama itu..

Flo:"Moghong LeBlong"
Aku:"Again"
Flo:"Moghong LeBlong..Moghong LeBlong"..

Hehhehe best best..memang sengau, berkelas dan terpelajar..hahahhaha

Kemudian ke Maryamah Karpov..memberi jawapan pada semua teka teki dalam 3 buku sebelum ini..paling aku suka apabila Andrea mengumpat penduduk kampungnya dengan cara penuh ilmiah...macam-macam gelaran yang ada..Ibrahim Harap Tenang kerana kerjanya menukar gulungan filem di pawagam, setiap kali gulungan akan ditukar, dia akan paparkan ayat Harap Tenang di skrin..maka jadilah dia Ibrahim Harap Tenang..kekekkeke..memang perangai orang Melayu suka memberi gelaran..ala macam Dollah Cantik..hehehhee..

Watak Lintang si genius muncul kembali dalam Maryamah Karpov..Lintang banyak membantu Ikal mengejar mimpi bertemu A Ling..membuat kapal dan belajar..hahaha..btol idak ntah belayar..susah tuuu..tapi Lintang kata sesuatu yang kita lihat susah dan besar jangan dilihat dari sudut yang susah..cari dulu pangkalnya..cari dulu ilmu asasnya apa..contoh membuat kapal, ilmu asasnya hidrodinamik..maka pelajari ilmu itu..masa baca bahagian ini, aku hadapi masalah untuk dapatkan data signature dari device wacom untuk di masukkan ke dalam MatLab..puas sudah ku cari..2 minggu tergendala..tiba-tiba mata terpejam, dan aku dapati ilmu asas untuk masalah ini adala serial port..hahahha..ting dapat idea..terima kasih Lintang..

Berbalik pada Maryamah Karpov..aku rasa seolah-olah sedang membaca satu tesis yang lengkap..semua sisi diceritakan dengan detail dan ada pro dan kontranya..aku kira tesis Andrea pun begitu..kalau tak takkan lulus cemerlang kan..

Cuma Edensor dan Maryamah Karpov ini lebih nampak matang ayatnya berbanding Sang Pemimpi dan Laskar Pelangi...sesuai dengan usia watak-watak kot..aku rekemen untuk semua orang..kerana ia adalah bacaan pembakar semangat..

Hingga bertemu lagi Andrea Hirata (Andrea nama wanita Itali dan Ikal berhasil berjumpa secara tidak sengaja dengan si penama yang dia curi guna untuk namanya..Hirata jika disebut berulang-ulang dan cepat akan jadi ahirat (akhirat) supaya Ikal sentiasa ingat akhirat, itu perkiraan ibu Ikal)

Nur Syahirah reached 2 years old on last 2 weeks

Published by yantie under on 4:27 PM
Syahirah reached 2 years old almost 2 weeks ago(7/3/2010, birth date: 7/3/2009)..this is delayed posting...:D..mama too busy with mama's routines..hehehehe..



Syahirah was very excited on the day because a lot of people in the house which is unusual for her..she tried not to sleep and i knew she was asleep...what the dishes?..nasi minyak, local fruits, kek, candy..itu aje la..





Happy birthday Syahirah..i love u so much...unconditional love from me to you..be good girl..:D

This is 1 year old Syahirah


This is 2 year old Syahirah (berbeza dah skrg)

Tanpa Mimpi Orang Macam Kita Akan Mati

Published by yantie under , on 10:18 AM


"Genius terlahir dari keadaan yang mendesak"..ayat ini aku ambil dari movie yang sekilas aku terpandang kala membaca buku Sang Pemimpi..

Ada benarnya ayat ini. Keadaan mendesak melahirkan Ikal yang bijak, Arai yang berseni dalam soal kehidupan dan Bron yang sentiasa berusaha memeluk mimpi..

Membaca buku ini mengajar aku satu perkara: "Kita tidak boleh mendahului nasib!!!".. memang genius kata-kata ini..tepat, padat, zzzuuuppp terus masuk ke hati aku dan terus zzaaapp ke otak..aku tidak boleh mendahului nasib, hidup lah seadanya sekarang, buat yang terbaik untuk waktu ini..apa jua hasilnya nanti, itu semua rahsia Illahi..

"Tanpa mimpi orang macam kita akan mati"..jangan berhenti bercita-cita..mungkin satu mimpiku itu tidak terlaksana seperti yang aku cita-citakan, mungkin belum sampai masanya..mimpi itu aku harap masih di peluk Tuhan..cuma menunggu masa yang sesuai..usaha perlu diteruskan..

Mereka bertiga menjadi inspirasi aku lebih-lebih lagi Arai (dan semua geng Laskar Pelangi). Tak kira lah Arai wujud atau tidak, tapi aku kagum dengan semangat dan kemuliaan hati yang di miliki..dia memang seniman kehidupan..Dan Ikal memang genius yang aku kira sejak lahir dan ditambah dengan usaha berterusan jadi usahanya berhasil...



Kisah ini telah difilemkan..dan sudah ditayang di Indonesia...Awa,Yatt dan Abid dah tengok..jeles betul aku..Malaysia tak nak bawa masuk ke filem ni?..amat bagus untuk rakyat Malaysia yang sedang dilanda kesempitan yang pelbagai sekarang ni..(tertanya-tanya: macam mana adengan mereka bertiga kena lakonkan adengan perempuan bercarik merah di ampaian tu?..aku gelak guling2 hanya dengan membaca dan membayangkan..:D)

Terima kasih buat Ikal aka Andrea Hirata kerana hasil yang genius ini..Sang Pemimpi memang tidak mengecewakan sama seperti Laskar Pelangi..berjaya buat aku gelak, termenung, menangis, ketawa lagi..terima kasih banyak-banyak..jangan la berhenti menulis..rugi la..

"biar kau tahu, Kal, orang seperti kita tak punya apa-apa kecuali semanagt dan mimpi-mimpi, dan kita akan bertempur habis-habisan demi mimpi itu!!". "Tanpa mimpi, orang seperti kita akan mati..."

speechless

Published by yantie under , on 11:11 AM
Harap-harap ini hanya propaganda:

Anak salah seorang pengasas HAMAS (yg masih dipenjara Israel) dikhabarkan menjadi ejen perisik Israel..dia telah mengkhianati pejuang Palestin..

Harap-harap ia memang propaganda...