Membeli Belah di Bandung

Published by yantie under , on 11:04 AM
Nak cerita sikit ni..dengar semua wahai "pencinta shopping"...kekekkee..

Minggu lepas, 17, 18 dan 19 Februari 2009, aku dan 3 orang lagi sahabat di fakulti telah ke Bandung untuk menabut uwang...kami bertolak dari Kuantan hari isnin petang menaiki kereta aku ke Putrajaya..sbb nya flight kami dari LCCT...ni la first time aku naik air asia..so ini lah catatan perjalanan kami:

16/2/2009:
Dari Kuantan - Putrajaya:- Bertolak jam 6pm sampai jam 9.30pm. Terus ke Putrajaya rumah kakak Jun (sahabat fakulti aku la)..tapi tak terus ke sana, melancong di Putrajaya dulu..sempat lagi ambil gambar di Putrajaya..maklum la x pernah bergambar di sini waktu malam...cun jugak...
Masjid Putraya di malam hari

17/2/2009:
Dari Putrajaya ke LCCT menaiki teksi bertambang RM56 jam 7.15am..sampai sana lebih kurang jam 8am..kami terus mencari medan selera untuk menjamu sarapan...sarapan ala kadar...sekadar mengalas perut..

Jam 8.30am kami check in..ni hari pertama air asia memperkenalkan sistem "seat number"..so no need to rebut2 nak dptkan tempat duduk (dlm pemikiran kami)..

Jam 9.40am kami naiki pesawat..dan amat mendukacitakan sbb sistem numbering tu x dipraktikkan pun..penumpang still berebut...satu daripada seat kami telah diambil orang..jadi terpaksa la Kak Gee duduk di tempat lain...x pe la..walaupun mmg geram jugak..
Sila pasang sabuk pengaman ya

Penerbangan mengambil masa lebih kurang 2 jam...sampai di Bandung dalam jam 11.50am (Indonesia lambat 1 jam dari Malaysia)..kami cari2 supir yang memegang nama JUN...ternampak la Pak Saiful pegang nama JUN..tergelak kami tgk ada nama JUN..kekekeke
Bandung dari udara..sungguh padat..x clear sbb cahaya terang sgt

So terus naik van suzuki Pak Saiful..destinasi pertama adalah Rumah Ebo..rumah tumpangan yang dah kami tempah...cantik rumah tu..design klasik..asalnya 2 bilik..tp bila tgk satu bilik tu besar amat, kami cancel 1 bilik, jadi kongsi 4 org 1 bilik..selesa dan sejahtera gitu...
Hadapan Rumah Ebo..nyaman

Lepas solat zuhur (12pm lebih dah zuhur), Pak Saiful terus bawak kami tempat makan..lupa pulak nama kedai tu...masuk aje kedai, duduk di tempatnya, pelayan akan bawak segala mcm lauk pauk..so kita pilih mana yang nak..yang taknak jgn sentuh..

Usai makan, kami ke Pasar Baru...ngengenge..mission begin..sampai di Pasar Baru lebih kurang jam 2pm..kami duk round dan membeli sampai la pasar tutup..lebih kurang jam 5.30pm...mcm2 ada kat sana..mula2 kami beli baju batik lelaki, aku beli utk ayah dan ayah mertua..lepas tu aku beli telekung, kain pasang dan byk lagi la..telekung kalau kat KL yg style sulam2 ni dlm RM90 - RM100 kat sana baru Rp70 000-Rp 120 000 = RM21- RM40...kain pasang aku byk beli cotton dan chifon..harga murah amat...aku boleh dapat satu pasang lebih kurang RM50...designnya cantik2..mcm2 lagi yg murah2...
Pandangan di luar Pasar Baru yang sesak

Kedai jual baju batik murah-murah

Penjual air di Pasar Baru - kagum dgn diorg ni x malu menjaja padahal muda remaja lagi ni

Dah selesai di Pasar Baru, kami di bawa ke Terminal Tas..kat sini semua Tas ada dijual..tapi malangnya bukan taste aku..so aku lepak aje la dlm tu menunggu yg lain membelek2..last2 takde sorg pun antara kami yang beli
Tinggi nggak beca?

Kemudian kami lapar..kami pun ke tempat makan..makan bersila..hehehhe..kami order Gurame Bakar, Oseng Kankung dan air jus..air jus buah-buahan di Bandung ni mmg best..superb!!..fresh habih...mcm mkn buah rasanya..tapi masa ni aku dah diserang migrain..tak dapat menikmati hidangan tu..mkn sekadar alas perut lapar sgt je...
Gurame Bakar
Nah amik ko, sambal dgn lesung sekali di kasik

Jam 9pm lebih kami balik ke Rumah Ebo..aku terus mandi dan tidur..yg lain duk wat rancangan esok..aku follow aje la sbb kepala dah rasa mcm nak pecah..zzzzzzz

18/2/2009:
Seawal 8am kami dah bersiap..sarapan etc...jam 8.30am kami bertolak keluar..cari money changer dulu sbb kami dah hampir kehabisan rupiah (kami bawak rp2 juta untuk shopping saje..semlm spent dah byk..masing2 hampir2 kehabisan)..dpt satu tempat tu nak ambik mahal...so malas la kami tukar..kami terus ke Pasar Baru (sbb x setel lagi semlm punya ni..hehehe)..kami sampai jam 9am..kedai ada lagi yang tak buka...
Deretan kain kosong berbunga sulam timbul

Aku terus beli jubah utk mak, beli blouse untuk diri sendiri, beli blouse lagi byk2..maklum la RM10 je..yg kat pasar malam jual RM35 tu..kekekke..pahtu nak beli baju utk anak2 kecil kat kg...comel2 semua..alamak rupiah sudah licin...panggil Kak Gee, dia masih byk duit...pinjam dgn dia dulu...hehehhe

Naik tingkat atas cari lagi jubah..jumpa jubah seluar..cantik..dlm Rp150 000 = RM50..x dpt kat sini yg mcm tu harganya gitu...miahahhaa..tp sayangnya aku sudah licin ongkos..sekali tokei tu bilang "kredit kad bisa buk"..terus bersemangat semula aku...aku pun ambik 2 jubah seluar, 3 jubah biasa, 1 kain pasang utk baju shj (bungan sulam timbul) dan 1 kain batik..semuanya Rp750 000 = +-RM250...muahahahha..best!!!

Dah setel, kami nak ke Toko 3..tp kami singgah di Golden Money Changer..ni money changer terbesar..dpt la tukar RM310 = Rp1 juta..murah la tu..sambil2 menunggu Jun n Kak Gee beratur aku dan Zana ke Pasar Baru lagi sekali nak beli buah..on the way tu sempat lagi kami beli t-shirt tepi jln..murah2 buk...kami beli buah guava, salak dan alpukat (avocado)..
Guava
Alpukat (avocado)

Lepas tu kami ke Toko 3..kat sini jual jeans original..murah2 gitu...ada sijil jualan jeans original..aku belikan jeans utk husband je la..sbb aku dah tak suka pakai jeans..utk aku, beli blouse lagi...hehehhe..t-shirt pun aku beli..t-shirt muslimah murah aje..comel2 plak tu..

Kemudian on the way ke Diaz, kami singgah di Myby..kat sini byk baju budak2 lucu2 amat (comel2)..aku borong baju Syahirah dgn jayanya..tanpa menoleh ke belakang dan berfikir panjang...kat sini abih dlm Rp500 000 = +-RM150..aku belikan baju sejuk kait..lucu ah..

Ke Diaz, kat sini ada handbag, ada kasut..tapi aku x beli satu pun...x berminat...x pasti ada tak yang membeli..sbb aku duk sibuk usha sekeliling je time ni..

Kemudian ke Rumah Mode..lapar udah...kami mkn dulu di medan selera di Rumah Mode..kat sini kami mkn mcm2...aku order Nasi Goreng Teri Medan (nasi goreng ikan masin)..boleh la telan..tp nasi goreng Kak Gee sedap...lupa nama..aku duk perabih yg dia punya aje..Jun pulak nasi goreng apa ntah...ada nama sampan2 gitu...yg paling best minuman dia..air campur..campuran buah-buahan segar..kami try jugak Batagor..makanan paling glamer di Bandung..nak try yg tepi jalan was was dgn kebersihan..Batagor ni mcm tauhu sumbat..tapi kecik2..yg disumbat tu isi ikan..cicah dgn kuah kacang..aku kureng sikit..sbb rasa lembik2..Jun suka amat..kami try jugak sate diorg..biase aje..seme mende nak dituang kicap...

Di Rumah Mode aku x beli apa2 jugak..sbb semua baju x berkenan..maybe org yang biasa pakai baju korporat2 boleh la beli..Jun cadangkan aku beli baju sejuk labuh tu..dia kata kan selalu ke oversea boleh pakai...mmg murah la...tp aku kata x payah la..sambung belajar kat dlm, pi conference selalu musim panas...musim sejuk jarang ada conference..so cancel...aku kuar mcm tu je la..selamat ongkos..

Kemudian ke Donatello...byk kasut..as usual, aku x minat nak beli..aku dan Zana keluar nak ke Victoria (seberang jalan je)..tinggal la Jun dan Kak Gee..diorg berdua mmg beli kasut..di Victoria best jugak..aku beli baju kait utk Syahirah dan t-shirt utk husband..tu je..

Dah pukul 8.30pm..semua Factory Outlet (FO) yang kami pergi tu pun dah tutup (FO - Victoria, Rumah Mode, Toko 3, Donatello, Dias, Terminal Tas dll)...
Rumah Ebo dari dalam

Kami langsung ke Rumah Ebo..lepas menyegarkan badan, kami belek2 barang yang dibeli..packing siap2..asingkan yang nak diletak dlm kabin dan nak dibawa naik..kami timbang takut2 terlebih muatan..Alhamdullillah pass..kira2 duit mkn masih ada sikit balance..kami keluar mkn di Cabe Rawit..cun tempat mkn ni..sungguh aman..diorg di Bandung ni mmg berseni agaknya...deko cantik2..lukisan pun cantik2.
Penjaja lukisan di jalanan

Penjaja tudung di jalanan - demi sesuap rezeki
Pemuzik jalanan - kalau sudi boleh bagi duit

Mlm tu, kami order mcm2 jugak...aku order Mee Goreng Khas Cabe Rawit, Jus Strawberry..Jun order nasi apa ntah dan air Susu Jahe...aku rasa air tu..sedap banget...aku pun order jugak..air tu susu segar suam + halia diketuk + brown sugar...mmg segar sgt rasanya..
Susu Jahe
Abih mkn, balik zzzzzzzzzzzzz

19/2/2009:
Awal2 lepas sarapan kami ke Kartika Sari..diorg ni nak beli brownis...aku x minat sgt..so aku x beli lah, aku beli yg recomended by Pak Saiful..Pisang Boleng..pisang dibalut keju..sedap jugak la..aku beli juga kacang bandung..sedap

Langsung ke airport...setelkan urusan, bertolak balik jam 12.15pm, sampai di LCCT jam 2.45pm..mkn tengahari, ke rumah kakak Jun, punggah barang ke kereta...langsung ke KL langsung ke Kuantan..saip sudah kami berhabis duit...

Yg paling best di Pasar Baru dan FO baju baby..berbaloi..rasa nak pergi lagi...aku rekomen pada yg nak kawen atau nak naik rumah baru..better ke Bandung, persiapan kawen teramat murah, langsir2 pun teramat murah dan cantik2..siap boleh tempah...yg FO2 lain bagi aku biasa aje la..plan nak gi lagi ni...hehehhee..rindu sama jus buah-buahan yang segar bugar...
Kami sebelum pulang

Senarai barangan yang aku nak beli-yg xde dlm senarai pun aku beli

Converter Rp ke RM ni wajib bawak

Ni la semua barangan..yg kain hitam sulam bunga timbul warna pink lucu (comel) amat

Setelah siap dibungkus, yg ni hanya utk diletak dlm kabin

Jubah seluar, satu lagi warna hijau lumut ala2 biru

Baju kait Syahirah

Syahirah dipaksa menggayakan dress-igtkan lambat lagi boleh pakai, sekali ngam ngam soi

Antara kain pasang

Lagi kain pasang

FO diorg semua bentuk rumah

p/s: Nenny, aku x dpt ambik gambar semua brg aku beli...byk sgt..nnt dah siap baju aku pakaikan ke kl ye...kekekeke